مدیریت دانش اورهال

advanced divider

مدیریت دانش اورهال و به تعبیر کلی‌تر، مدیریت دانش نگهداری و تعمیرات، از کلیدی‌ترین حوزه های مدیریت دانش می‌باشد. به صورت کلی نگهداری و تعمیرات یکی از حوزه‌های دانش‌خیز سازمان‌های تولیدی و صنعتی محسوب می‌شود. دانش این حوزه در قالب هر دو نوع دانش ضمنی و آشکار، در دستورالعمل‌های نصب و راه اندازی تجهیزات، رویه ها ، چک‌لیست‌ها، سوابق تعمیراتی تجهیزات، گزارش‌های دوره ای، کتاب‌های فنی، جداول مرجع، دانش فنی و غیره را موجود است. دانش صریح حوزه نگهداری و تعمیرات، بایستی به درستی سازماندهی و طبقه‌بندی شود تا در کمترین زمان ممکن بتوان به آن دست یافت. در مقابل، دانش ضمنی این حوزه باید به درستی مستند و درونی‌سازی شود. این نوع دانش با مهارت و تجربه افراد مرتبط است و بر نحوه تصمیم‌گیری تأثیر مستقیم دارد.

یکی از مهمترین انواع دانش این حوزه، دانش تعمیرات سالیانه تجهیزات یا همان تعمیرات اساسی[1] است. با توجه به اینکه برخی فعالیت‌های انجام شده در تعمیرات اساسی هر چند سال یکبار انجام می‌شود، ریسک فراموشی و از دست دادن تجربیات موفق و یا نقاط قابل بهبود در آن بسیار زیاد است. همچنین احتمال ترک سازمان توسط دانشکاران و متخصصان در این فاصله زمانی به واسطه بازنشستگی یا جابجایی، بسیار زیاد است و دانش کلیدی این حوزه که منجر به نتایج ارزشمندی اعم از کاهش زمان و هزینه در سازمان می‌شود، ممکن است به راحتی از دست برود.

به واسطه اهمیت این مبحث، گروه مشاوره مدیریت دانش دانا، خدمت تخصصی مدیریت دانش اورهال را طراحی و به سازمان‌های ایرانی ارائه می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

[1] overhaul

در این مقاله مدیریت دانش اورهال و ضرورت پیاده‌سازی مدیریت دانش در تعمیرات اساسی بررسی می‌شود. یکی از مهم ترین چالش‌های شرکت‌های تولید محور، تعمیرات اساسی تجهیزات و کارخانه‌هاست که در صورت مدیریت ضعیف این فرآیند، هزینه‌های بسیار زیادی به سازمان تحمیل می‌شود. هدف از تعمیرات اساسی، حفظ و نگهداری سیستم در شرایط کارآمد می‌باشد.در جهان واقعی نمی‌توان نیاز به نگهداشت کارخانه و دارایی‌ها را از بین برد و تعمیرات اساسی یا اورهال هم یکی از رویدادهای بزرگ در مدیریت نگهداشت می‌باشد.

هر کارخانه و سازمان دارایی محوری که چند سال از عمر عملیاتی‌اش می‌گذرد، قطعاً یا به اورهال نیاز پیداکرده است و یا ائرهال را از سر گذرانده است. اورهال،فعالیت‌هایی مرتبط در قالب بخشی از فرآیندهای پیوسته است که برای مدیریت دارایی‌ها انجام می‌شود و از طریق قرارگیری در استراتژی کسب‌وکار در بلندمدت باهم گره می‌خورند.

مدیریت دانش در تعمیرات اساسی

فرایند اورهال معمولا از ۴ مرحله برنامه‌ریزی، آماده‌سازی، اجرا و اختتام تشکیل شده و طی هر یک از این مراحل دانش بسیار زیادی نیز خلق می شود. دانش فرآیند تعمیرات اساسی با دانش مورد نیاز برای بهره‌برداری و نگهداری از کارخانه در حالت عادی متفاوت است و طبیعتا ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش آن نیز با هم تفاوت دارد.

مدت زمان کوتاه اورهال و استفاده از نیروهای پیمانکار پروژه‌ای از جمله مهم‌ترین موانع پیش‌روی مدیریت دانش در تعمیرات اساسی است و متاسفانه بسیاری از سازمان‌ها به جای یافتن راهکارهای حل این موانع، منفعلانه عمل کرده و دانش تولید شده در این فرآیند را رها می‌کنند.استفاده از تکنیک های مناسب برای این کار می‌تواند ارزش آفرینی بسیاری برای سازمان داشته باشد. در مطالب بعدی نمونه موفق از مدیریت دانش اورهال در یکی از صنایع بزرگ کشور را به اشتراک می گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 10 =