دانش ازدست‌رفته و نحوه جلوگیری از آن

دانش ازدست‌رفته و نحوه جلوگیری از آن

از دست دادن یک کارمند، تجربه آسانی نیست. از توزیع مجدد کار میان کارمندان دیگر گرفته تا پیدا کردن و استخدام نیروی کار جدید، تمامی چالش‌های خروج کارمندان و از دست رفتن دانش آن‌ها حائز اهمیت هستند. این چالش غیرملموس، چالش از دست رفتن حجم عظیمی از دانش و تجاربی است که در هنگام خروج کارکنان اتفاق می‌افتد. چه کارکنان ترفیع بگیرند، چه واحد سازمانی خود را تغییر بدهند و یا به‌طورکلی از سازمان استعفا بدهند، آن‌ها همه دانش خود را با خود از سازمان بیرون می‌برند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که از چه راه‌هایی می‌توان از حجم دانش‌ ازدست‌رفته کاست و تاحد امکان از آن جلوگیری کرد.

دانش ازدست‌رفته و نحوه جلوگیری از آن در سازمان شما

پیچیدگی‌ای در منابع سازمان وجود دارد که درک آن‌ را حتی برای ماهرترین متخصصان دشوار می‌کند. این امر درباره دانش سازمان نیز صادق است، منبعی نرم‌تر از هر منبع دیگری. پس چه اتفاقی می‌افتد که نرم‌ترین منابع از بین می‌رود؟ در این مقاله درمورد دانش ازدست‌رفته، نحوه تشخیص آن و نحوه جلوگیری از آن صحبت می‌شود. از این اطلاعات استفاده کنید و آن را در محل کار خود بگنجانید تا از  دست رفتن دانش ممانعت کنید.

«دانش ازدست‌رفته» و «مدیریت دانش»

دانش ازدست‌رفته به تجربه، مهارت و سایر اشکال خرد اشاره دارد که زمانی در یک سازمان در جریان بوده است و اکنون نیست. مدیریت دانش می‌تواند این تلفات را جبران کند. این استراتژی به این موضوع اشاره دارد که چگونه متخصصان در یک سازمان تلاش می‌کنند تا از «از دست دادن دانش» در طول زمان جلوگیری کنند. در هر سازمانی، خواه یک مدرسه، یک شرکت سهامی عام یا حتی یک سازمان غیرانتفاعی مذهبی، اتفاقاتی بسیار واقعی از دست دادن دانش وجود دارد. درک ضررهایی از این دست که هزینه‌هایی را به مدیریت دانش یک کسب‌وکار تحمیل می‌کنند، می‌تواند کمکی بزرگ به تمامی حرفه‌‌ها، به‌خصوص کسانی باشد که رویای بالا رفتن از نردبان سلسله‌مراتبی محل کار خود را دارند.

درک چگونگی گردش دانش سازمان، برای حفظ هر سازمانی ضروری است. آماده کردن پیشگیرانه خود در مقابل تهدیدهایی که برای تجربه، مهارت‌ها و سایر سطوح اطلاعات در سازمان شما وجود دارد، شما را به‌راحتی از خطرات از دست دادن افراد حرفه‌ای و مجموعه مهارت‌های باارزش نجات می‌دهد. غالب کسب‌وکارها با ریسک بالایی روبرو هستند. مدیریت نادرست و از دست دادن خرد و دانش افراد کلیدی می‌تواند تهدیدی برای جریان‌های درآمدی سازمان، ازجمله از دست دادن مشتریان یا از دست دادن شانس گسترش یک کسب‌وکار باشد. پس چه اتفاقی می‌افتد وقتی‌که نرم‌ترین منابع از دست می‌رود؟

چگونه دانش در خطر انقراض را تشخیص دهیم؟

برای شناسایی دانش و اطلاعات درحال‌انقراض سازمان، با ارزیابی نیروی کار خود شروع کنید. دو مجموعه اطلاعاتی که به‌راحتی قابل‌تشخیص هستند، دانش «پنهان» و «آشکار» را تشکیل می‌دهند. دانش «پنهان» معمولاً به ایده‌ها و دانشی اطلاق می‌شود که اغلب نمی‌توان آن‌ها را ازطریق کدگذاری مواردی مانند عملیات روزمره در یک کسب‌وکار به دست آورد. دانش پنهان، اغلب ناملموس و توصیف آن دشوار است و عموماً ازطریق تجربه و تماس شخصی به دست می‌آید. برخی از انواع دانش پنهان نامشهود هستند؛ زیرا نمی‌توان آن‌ها را مستقیماً منتقل کرد یا نوشت. دانش پنهان اغلب به‌عنوان دانش شخصی در نظر گرفته می‌شود و بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند به پیشرفت‌های بزرگی در یک سازمان منجر شود. درعین‌حال که راه‌های مختلفی برای انتقال اطلاعات پنهان وجود داازه‌گیری و الگورد این نوع دانش اغلب به‌راحتی منتقل نمی‌شود. از سوی دیگر، دانش «آشکار» به‌راحتی قابل اندازه‌گیری است، حتی اگر افراد ابتکار عملی برای انجام این کار نداشته باشند.

از دست دادن هر دو نوع دانش می‌تواند برای یک کسب‌وکار ویرانگر باشد، اگرچه سازمان‌ها می‌توانند به‌راحتی به «دانش آشکار» رسیدگی کنند و آن را به دست آورند. صرف‌نظر از این، مدیریت دانش راهکارهایی ارائه می‌دهد که مانع از نادیده گرفته شدن اشکال مختلف دانش پنهان و آشکار در سازمان می‌شود.

blank

چگونه دانش و بینش را جذب و محافظت کنیم؟

پس از خواندن همه این‌ها، ممکن است تعجب کنید که چگونه می‌توان باارزش‌ترین منبع خود را کدگذاری و محافظت کرد. دریافت و کدگذاری برخی از دانش‌ها ساده‌تر از سایر آن‌ها است. یک کارگروه مدیریت دانش ازطریق مصاحبه با کارمندان و روش‌های متنوع دیگری می‌تواند دانش و تجارب افراد را حفاظت، بایگانی کند. هیچ روش جهانی موفقی برای به دست آوردن این منبع دست‌نیافتنی وجود ندارد. بااین‌وجود، می‌توانید با آموزش روش‌های به‌اشتراک‌گذاری دانش و تشویق کارمندان به این امر، از دانش سازمان محافظت کنید. حتی صرفاً بیان تمایل به حفظ و بازتولید بینش‌های خود می‌تواند هیجان و همدلی را در نیروی کار برانگیزد.

نتیجه‌گیری

خرد، تجربه و دانش ارزشمندترین منابع یک سازمان و کسب‌وکار هستند. دانش و تجارب مناسب می‌تواند یک کسب‌وکار، سازمان یا مجموعه را تغییر داده و از آن محافظت کند. با محافظت از منابع نرم و سخت سازمان، به موفقیت کسب‌وکار خود حتی نسل‌های بعد کمک کنید. با بستری که مدیریت دانش فراهم کرده است، رهبران می‌توانند هزینه بالقوه دانش ازدست‌رفته سازمان در هنگام خروج کارکنان را کاهش دهند. این تلاش‌ها می‌تواند شرایط استرس‌زایی را که با از دست دادن کارمندان به وجود می‌آیند تعدیل کرده و به سازمان کمک کند تا با دارایی‌های ارزشمند و ماندگار خود، رو به جلو حرکت کند.

منبع:

 https://finchannel.com/lost-knowledge-how-to-prevent-it-in-your-organization/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 15 =