حمایت از تنوع و برابری توسط مدیریت دانش

حمایت از تنوع و برابری توسط مدیریت دانش

یکی از موضوعات داغ روز در سازمان‌های ایالات‌متحده حمایت از تنوع و برابری است. همانطور که رهبران، متعهد به ایجاد محیط‌های کاری عادلانه‌تری می‌شوند، پی می‌برند که چگونه تعصب ساختاری می‌تواند حتی بهترین دیدگاه‌ها را هم از مسیر خارج کند. آن‌ها همچنین شاهد پیوندی هستند که میان ظرفیت نیروی انسانی و حفظ کارکنان وجود دارد. مسئله‌ای که با توجه به استعفای کارکنان و جنگ استعدادها موضوع بسیار مهمی است. در نگاه اول، ممکن است ارتباط میان مدیریت دانش و تنوع و برابری را درک نکنید؛ اما ازآنجا‌که کارمندان زمان بیشتری را به کار آنلاین می‌گذرانند، فرآیندها و ابزارهای تبادل دانش در محیط کاری دیجیتال به بخش مهمی از تجربه آن‌ها تبدیل می‌شود. در این شرایط خط‌مشی‌هایی که درست به نظر می‌رسند (مانند نیاز به عکس در پروفایل‌ها) ممکن است نابرابری‌ها و سوگیری‌های موجود را تقویت کند؛ اما برعکس، یک برنامه مدیریت دانش که دانش را از گروه‌های مختلف کارکنان طلب می‌کند و دسترسی عادلانه به اطلاعات، همکاری و تخصص را ترویج می‌دهد، می‌تواند به پیشبرد اهداف سازمان کمک زیادی بکند.

خوشبختانه، مدیریت دانش سابقه طولانی در شکستن بروکراسی‌های سفت‌وسخت و ایجاد محیط‌هایی دارد که در آن کارکنان برای به‌اشتراک‌گذاری ایده‌ها و دانش خود با همکارانی که به‌خوبی نمی‌شناسند احساس راحتی کنند. اما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد تا مدیریت دانش به یک سطح ایده‌آل برسد.

ادغام تنوع و برابری با استراتژی مدیریت دانش با موارد زیر شروع می‌شود:

  • تماس با ذی‌نفعان مختلف برای جلب‌نظر آن‌ها به مشکلات و راه‌حل‌های بالقوه آن‌ها
  • گنجاندن اصول عدالت در استراتژی مدیریت دانش
  • مشارکت با گروه‌های دیگر متمرکز بر اهداف مشابه برای اطمینان از همسویی سازمانی

در زیر چهار نکته کلیدی وجود دارد که تیم‌های مدیریت دانش با تمرکز بر آن‌ها، تنوع و برابری را در کار خود ادغام می‌کنند:

  1. هماهنگ شدن با ارزش‌های اصلی سازمان

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مدیریت دانش، درگیر کردن کسب‌وکار است. به گفته شرکت‌کنندگان در میزگرد اخیر APQC، پیوند ابتکارات مدیریت دانش و همچنین تنوع و برابری، با چشم‌انداز و استراتژی کلی سازمان، به همه‌گیری آن‌ها کمک خواهد کرد. به‌عنوان بخشی از تعهدِ تنوع و برابری، مدیریت دانش سعی می‌کند ابعاد فرهنگی دانش سازمان را در نظر بگیرد (مانند روش‌های مختلف داستان‌سرایی که یکی از تکنیک‌های مدیریت دانش است)، مشارکت‌های متنوع را به کار ببندد و دانش را با روش‌های متعددی ارائه دهد (مانند اسلایدها، ویدئوها، مقالات و …) تا دسترسی کارکنان به موضوعات را به حداکثر برساند. مدیریت دانش فقط یک عمل انتقال دانش به اطراف نیست، بلکه به‌کارگیری عدالتی همه‌گیر در سازمان است.

  1. برابری و تنوع را از همه جهات در نظر بگیرید

برای حمایت از تنوع و برابری در سازمان، تیم‌های مدیریت دانش باید تمرکز سازمان بر نژاد و قومیت را کاهش داده و تمام تنوعات فکری، جسمی و دانشی را پوشش بدهند. یک برنامه مدیریت دانش فراگیر تلاش می‌کند تا مطمئن شود که همه کارکنان در اشتراک دانش مشارکت دارند و دسترسی یکسانی به دانش و تخصص وجود دارد.

  1. به دنبال راه‌هایی برای تقویت امنیت روانی باشید

حتی اگر کارکنان دسترسی برابری به فرصت‌های اشتراک دانش داشته باشند، ممکن است در این رابطه احساس راحتی نکنند. بسیاری از برنامه‌های مدیریت دانش، کارکنان را تشویق می‌کنند تا اشتباهات و درس‌های آموخته‌شده را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ اما این فعالیت‌ها ممکن است مشکلات ناخواسته‌ای مانند ترس از سوءاستفاده از دانش کارکنان، قضاوت، نبود حق مالکیت معنوی، نگرانی از دست دادن موقعیت شغلی از سوی فردی که تخصص دیگران را با  دیگران به اشتراک می‌گذارد و… ایجاد کند

برنامه‌های مدیریت دانش باید ایمنی روانی کارکنان را در نظر بگیرند. افراد باید ایده‌ها، دانش و درس آموخته‌های موفقیت و شکست خود را، بدون ترس از قضاوت یا از دست رفتن امنیت شغلی به اشتراک بگذراند. این نوع تغییر فرهنگ آسان نیست، اما رهبران می‌توانند با الگوبرداری از رفتارهای درست و تشویق‌کننده در بهبود این امر مهم تلاش کنند.

  1. به کارکنان برای کمک کردن و توانمندسازی دیگران پاداش دهید

گاهی اوقات تأثیر اقدامات و مشوق‌ها را در شکل‌گیری فرهنگ سازمانی دست‌کم گرفته می‌شود. اگر رهبران بخواهند گفتگوهای فراگیر و دسترسی عادلانه‌ به دانش و تخصص را ترویج کنند، باید این مهم را در خواسته‌ها و انتظارات خود از کارمندان و در مکالمات خود با آن‌ها، تقویت نمایند. مدیریت دانش می‌تواند برنامه‌هایی مانند اعطای جوایز، طرح‌های گیمیفیکیشن و تقدیر و تشکر از افرادی که همکاران خود را راهنمایی و حمایت می‌کنند، ارائه دهد؛ اما اغلب، قوی‌ترین تاکتیک، ترکیب اشتراک دانش در سیستم کلی مدیریت عملکرد است تا طبق ارزیابی عملکرد سالانه، پاداش‌هایی به کارکنان مشارکت‌کننده و فعال داده شود.

نتیجه

ادغام مدیریت دانش و مدیریت برابری و تنوع یک تلاش نسبتاً جدید و در حال پیشرفت است. انتظار نمی‌رود که همه‌چیز را یک‌باره اصلاح کنیم، بلکه باید درک کنیم که چگونه فعالیت‌های موجود ممکن است برخی گروه‌های خاص را مستثنا کرده و یا باعث شوند از آن شرایط سود ببرند. نقش مدیریت دانش، مدیریت عدالت و برابری در سازمان است. یکی از خدمات مدیریت دانش به سازمان‌ها نرم‌افزار مدیریت دانش و یکی از بهترین ارائه‌دهندگان این نرم‌افزار، گروه مشاوره مدیریت دانش دانا است که با مراجعه به وب‌سایت دانا می‌توانید جزئیات بیشتری را در این باره مطالعه کنید

منبع:

https://www.apqc.org/blog/how-km-can-support-diversity-equity-and-inclusion

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =