انتقال دانش

انتقال دانش برای تصمیم‌گیری بهتر

در این مطلب به بررسی انتقال دانش برای تصمیم‌گیری بهتر  می‌پردازیم.

انتقال دانش برای تصمیم‌گیری بهتر

یکی از فعالیت‌های مهم روزانه سازمان‌ها، برقراری ارتباط است. برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات مورد نیاز در صورت داشتن چندین بخش و کانال از اهمیت زیادی برخوردار است. افزایش کارامدی و اثربخشی فعالیت‌های سازمان با انتقال موثر دانش انجام می‌شود. این امر اطمینان می‌دهد که هر کارمندی در سازمان شما به اطلاعات لازم برای انجام کارشان دسترسی داشته و در زمان مناسب از آن استفاده می‌کنند.

انتقال دانش چیست؟

فرآیند تعامل بین دو تیم در راستای اشتراک دانش از یک تیم به تیم دیگر را انتقال دانش می‌نامند. به هنگام بحث در رابطه با یادگیری، حتماً در مورد دو نوع متداول دانش شنیده‌اید؛ دانش آشکار و پنهان. هر دو نوع در برنامه‌های انتقال دانش مهم هستند، بنابراین در این بخش مفهوم هر نوع را بررسی می‌کنیم:

دانش آشکار دانشی است که به راحتی از طریق نوشتن یا صحبت کردن، به اشتراک گذاشته می‌شود و انتقال می‌یابد. دانش آشکار شامل اطلاعاتی است که می‌توان هنگام مکالمه با شخصی، خواندن مقاله یا جستجوی آنلاین در رابطه با چیزی آن را به دست آورد. در مقابل اشتراک دانش پنهان و یا انتقال آن از طریق نوشتار یا عبارات کلامی، کمی دشوار است. این نوع اطلاعات را می‌توان از طریق تجربیات، مشاهدات یا بینش‌های شخصی توسعه داد. همچنین برای انتقال یا بازگو شدن به فعالیت‌های اشتراک‌گذاری دانش پنهان نیاز است.

اگرچه هر دو نوع دانش در انتقال دانش نقش مهمی دارند؛ اما مهمترین و پیچیده‌ترین نوع برای یادگیری، دانش پنهان است، زیرا نیاز به تلاش و تعامل بیشتری نسبت به دانش آشکار دارد.

انتقال دانش به منظور حل چالش‌های کسب و کار شما

قطعا بخش‌های مختلف در سازمان، مسئولیت متنوعی را بر عهده دارند. آیا تا به حال اتفاق افتاده است که یکی از دپارتمان‌های شما ایده‌ای عالی ارائه داده باشد اما برای آنکه بفهمد چگونه آن را روی کاغذ بیاورد و از کدام قسمت آن را اجرایی کند، دچار چالش شده باشد؟

هنگام نوآوری و حل مسئله، ذهن‌های متفاوت با افکار متفاوتی روبرو می‌شوند، ممکن است تبدیل ایده‌های انتزاعی به یک برنامه عملی واقعی دشوار باشد. علاوه بر آن، به اشتراک گذاشتن دانش پیچیده است؛ زیرا شامل سنجیدن کمیت و کیفیت دانش موجود در ذهن است. یک سیستم انتقال دانش به شما کمک می‌کند تا انبار‌های دانش را به اطلاعات قابل اجرا در قالب کلمات، متون، تصاویر و فرایند‌هایی ترجمه کنید که می‌تواند در هر زمان و هر مکان با تیم شما به اشتراک گذاشته شوند.

مدیریت دانش – رویکردی برای حل مسئله

انتقال دانش بدون توجه به اندازه تیم برای کسب و کار شما مهم است؛ زیرا باعث بهبود نوآوری، درک و همکاری در کسب و کار شما می‌شود. ما در مورد دانش صحبت می‌کنیم و از آنجا که دانش، مفهومی نا‌ملموس است، تیم شما نمی‌تواند ذهن شما را بخواند؛ تا زمانی که بتوانید با به کارگیری یک سیستم مدیریت دانش تقریباً این فرآیند را اجرایی کنید.

 

انتقال دانش

موارد استفاده از انتقال دانش

انتقال دانش از بسیاری جهات می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • کمک به جمع‌آوری و انتشار دانش در سازمان
  • دسترسی به اطلاعات کلیدی مربوط به تیم‌های سازمان
  • از بین بردن محدودیت‌های زمانی و مکانی در ارتباطات
  • ایجاد محیطی که به پیشرفت اعضا کمک کند و هر شخص را به عنوان عضوی با ارزش در یک تیم به رسمیت بشناسد.

از دیگر مزایای آن می‌توان به بهبود فرهنگ سازمانی، بهبود کیفیت خدمات، فرآیند‌های کسب و کار سریع‌تر، افزایش کارایی و استفاده بهتر از فناوری و منابع تجاری اشاره کرد. یک تحقیق نشان داد که مشاغلی که سیستم انتقال دانش را پیاده‌سازی کرده‌اند، علی‌رغم کاهش هزینه آموزش، پنجاه درصد افزایش فروش داشته‌اند.

برای کسب و کار خود برنامه انتقال دانش ایجاد کنید

پیش از این ما به شناسایی نیاز برای ایجاد یک برنامه انتقال دانش جامع پرداختیم. اگرچه این امر برای مشاغل مختلف متفاوت خواهد بود، اما اجزای اساسی وجود دارد که باید فوراً مورد توجه قرار گیرند. در اینجا شناسایی منابع دانش کلیدی در سازمان شما اولین قدم خواهد بود. آیا دانش از بالا به پایین جریان دارد؟ به افراد مناسب فرصت دهید تا دانش صحیح را به اشتراک بگذارند.برای منابع دانشی خود بستری ایجاد کنید تا انتقال دانش به طور موثر دنبال شود، چه از طریق یک کانال ارتباطی و چه از طریق یک پلتفرم واحد برای تمام کارکنان. سپس فرایندی ایجاد کنید تا اشتراک‌گذاری تسهیل شود. برای کارکنان و دپارتمان‌ها به راحتی از ابزار‌ها استفاده کنید تا اطلاعاتی که نتایج را به طور مداوم اندازه‌گیری می‌کنند به اشتراک بگذارند، استاندارد‌ها و معیار‌ها را تعیین کنند، پیشرفت را تجزیه و تحلیل کنند، نتایج را منتقل کنند، ورودی را پذیرفته و در صورت لزوم تنظیم کنند.

اجازه ندهید کسب و کار شما همواره مبتنی بر حجم انبوهی از اطلاعات باشد. به اعضای تیم خود انگیزه دهید تا نوآوری داشته باشند و برای تعامل بهتر اقدام کنند. افراد را برای ریسک کردن در موقیعت مناسب تشویق کنید. توسعه دانش را ادامه دهید. کارشناسان خبره صنعت را به کار بگیرید، آموزش آنلاین ارائه دهید، در جلسات طوفان فکری شرکت کنید و جامعه‌ای را که به دنبال دانش است، تشویق کنید. فرصت‌های بیشتری را کاوش کنید و به دنبال روش‌های مختلف برای انجام فرآیندها باشید.

 

مدیریت دانش

چگونه انتقال دانش برای تصمیم‌گیری بهتر می‌تواند ارتباط طولانی مدت با مشتری ایجاد کند؟

با داشتن یک سیستم مدیریت دانش در محیط یک کسب و کار می‌تواند زمان جستجو و تلاش‌ها را کاهش دهد؛ زیرا تمام اطلاعات یکپارچه می‌شوند، دسترسی و استفاده از آن آسان‌تر می‌شود و به طور متوسط میانگین زمان کار را بهبود می‌بخشد. ابزارهای نرم‌افزاری مدیریت دانش، اطلاعات مشتری را در نقاط تماس مختلف مانند ایمیل، وب سایت، تلفن، رسانه‌های اجتماعی و فروشگاهی جمع‌آوری می‌کنند.

کارکنان خدمات مشتری با استفاده از چنین ابزار‌هایی، اطلاعات مفصلی در مورد تاریخچه خرید مشتری، اولویت خرید و سایر موارد دریافت می‌کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد با کارآیی و دقت بیشتری به مشتریان کمک کنند.

صرف نظر از ابزار‌ها یا تکنیک‌های مورد استفاده برای مدیریت دانش، مدیریت دانش اشتراک‌گذاری ارائه خدمات موثر‌تر به مشتری را تسهیل می‌کند. همه نمایندگان مشتری به همان محصول، خدمات و اطلاعات مشتری دسترسی دارند و به روزرسانی‌های آن‌ها با سرعت انجام می‌شود. بنابراین، صرف نظر از اینکه مشتری با چه کسی صحبت کند، او تضمین می‌کند که پاسخ‌های قاطعانه‌ای را کسب کند که تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد.

منبع:

https://know

max.ai/blog/knowledge-transfer-to-enable-faster-decision-making/

پانوشت:

[1] brainstorm

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =