منتورینگ مدیریت دانش

منتورینگ در پیاده‌سازی مدیریت دانش

در این مطلب به بررسی منتورینگ در پیاده‌سازی مدیریت دانش می‌پردازیم.

یکی از روش‌های اثبات ‌شده برای یادگیری و پیاده‌سازی مدیریت دانش این است که یک منتور قابل اعتماد با تخصص لازم برای همکاری با یک تیم یا فرد، جهت پیاده‌سازی راه‌حل‌ها، ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش، پروژه و/یا برنامه مدیریت دانش خود داشته باشید. ارائه راهنما به‌عنوان یک منتور، روشی ثابت شده برای پیاده‌سازی مدیریت دانش است. مدیریت دانش همانند هر رشته دیگری به منتور (متخصصانی) نیاز دارد که به سازمان‌ها کمک کنند تا چشم‌انداز و ماموریت خود را برای پیاده‌سازی مدیریت دانش به‌درستی انجام دهند. برای اجرای صحیح مدیریت دانش در سازمان مهم نیست که سازمان در مدیریت دانش نوپا باشد یا نیاز دارد که سازمان را به سطح بالایی از درک برای پیاده‌سازی مدیریت دانش برساند.

آنچه یک مربی، کوچ یا مشاور را در تعریف متمایز می‌کند:

کوچ[1] (مربی): کسی که مهارت و دانش پرسیدن سؤالات مناسب از افراد را برای استخراج ایده‌ها، نگرانی‌ها و تصمیمات از آن‌ها دارد. مربی به‌جای اینکه راه را به افراد نشان دهد یا آن‌ها را در رسیدن به راه‌حل راهنمایی کند، با درگیر کردن مستقیم افراد در کار نتیجه می‌گیرد. مربی بر مهارت‌های خاص و اهداف توسعه یافته تمرکز دارد. او این کار را با تجزیه این مهارت‌ها و اهداف به وظایف و کارهای مشخص، در یک دوره زمانی مشخص انجام می‌دهد که در نتیجه با انجام این کار و برای روشن ساختن چشم‌ انداز ِپیشرفت کسب ‌و‌ کار، به رشد آن کمک می‌کند.

مشاور: کسی که دانش و تخصص در یک زمینه خاص، موضوع یا صنعت را همراه با مهارت‌های نحوه تسهیل بحث‌ها و پرسیدن سؤالات درستی که قادر به ارائه بهترین راه‌حل برای یک مسئله یا مشکل خاص است، دارد.

منتور: کسی که تجربه قابل توجهی در یک زمینه، موضوع یا صنعت خاص دارد و از آن برای راهنمایی دیگران استفاده می‌کند تا نحوه درک آن موضوع و استفاده از آن را به افراد نشان دهد. به عبارت دیگر منتور به شخصی گفته می‌شود که دانش و تخصص خود را به اشخاصی که تجربه کمتری دارند ارائه می‌دهد. منتور با استفاده از تجربه و مهارت‌های خود سعی می‌کند که افراد را به مسیر درستی هدایت کند. به عبارتی منتور ترکیبی از مربی و مشاور است.

تفاوت میان منتور و مربی

منتورینگ یک فرآیند طولانی‌مدت و بر اساس اعتماد و احترام متقابل است، اما کوچینگ یک فرآیند کوتاه‌مدت است. منتورینگ بر ایجاد یک ارتباط غیررسمی بین منتور و کارمند تازه‌کار متمرکز است، درحالی‌که کوچینگ یک رویکرد ساختار‌یافته‌تر و رسمی را دنبال می‌کند. یک منتور کسب‌و‌کار دارای تجربه‌های مهمی است که به درآمدزایی کارکنان تازه‌کار منتهی می‌شود اما یک مربی، کسب‌و‌کار، تجربه‌ها و عملکردهای سازمان را مورد تحلیل و پرسش قرار می‌دهد. اولویت منتور، کمک به توسعه مهارت‌های کارمند در فعالیت‌های فعلی و عملکردهای آتی آن است، اما اولویت کوچ بهبود عملکرد و کارایی فعلی و تأثیرگذاری در عملکردهای زمان حال است. سبک منتور رویکردی غیرمستقیم و حمایتگر است؛ اما سبک کوچ مستقیم و دستوری است. منتورها و کوچ‌ها از راه‌های متفاوت می‌توانند در بهبود و سودمندی سازمان‌ها نقش داشته باشند.

منتور مدیریت دانش

سایت آنلاین KM Mentor و همچنین KM Mentor App یک پلتفرم همه‌جانبه و کامل است که مفاهیم اصلی مدیریت دانش را برای همه مشترکین نه‌تنها از دیدگاه اساسی بلکه از یک کاربرد عملی به ارمغان می‌آورد. این مفاهیم شامل مواردی است که در ادامه ذکر شده اما محدود به آن‌ها نمی‌شوند. مواردی مانند: کسب و تدوین دانش ضمنی و صریح، روش‌های مدیریت دانش، معماری اطلاعات، جستجو، مدیریت دانش و رسانه‌های اجتماعی، مدیریت اطلاعات و کلان داده و پذیرش مدیریت دانش است.

منتور مدیریت دانش دسترسی به موارد زیر را فراهم می‌کند:

  • ارائه توسط رهبران صنعت پیرامون موضوعات مختلف و خاص
  • الگوهای مدیریت دانش و دستورالعمل اجرای استراتژی مدیریت دانش، انتقال دانش، ارزیابی و ممیزی‌های مدیریت دانش
  • راهنمای اجرای برنامه و پروژه مدیریت دانش
  • شناخت و مرور ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش
  • راهنمای پیاده‌سازی و اجرای روش‌های مختلف مدیریت دانش
  • انتشارات تخصصی مدیریت دانش
  • تشکیل انجمن خبرگی خصوصی امن برای اعضا جهت بحث در مورد ایده‌ها و دریافت پاسخ و مشاوره تخصصی

 

منبع:

knowledgemanagementdepot.com/2021/06/30/knowledge-management-mentoring-and-the-km-mentor-platform

پانوشت: 

[1] – Coach

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + سه =