مدیریت دانش در شرکت نایک

شرکت نایک

شرکت نایک (Nike) یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های تولید کفش، لباس و تجهیزات ورزشی در جهان است. این شرکت آمریکایی در سال 1964 توسط بیل باورمن و فیل نایت تأسیس شد و مقر اصلی آن در بِورْکِلی، ایالت اورگان، ایالات‌متحده آمریکا قرار دارد.

نام نایک گرفته‌شده از نام دیوتر (Nike) که در اساطیر یونانی، الهه‌ای از پنهانیان و نیکاییان بوده و به‌عنوان نماد پیروزی و سرعت شناخته می‌شود. این نام برای اشاره به تولیدات این شرکت به‌خوبی تبلیغ‌شده و نماد برند نایک شده است.

از زمان تأسیس، نایک به‌طور چشم‌گیری در زمینه طراحی و تولید کفش‌های ورزشی موفق بوده و به‌سرعت محبوبیت زیادی کسب کرده است؛ اما امروزه فعالیت‌های نایک از تولید کفش‌های ورزشی به انواع مختلف تجهیزات ورزشی، ازجمله لباس‌های ورزشی، تجهیزات ورزشی و لوازم جانبی تا لباس‌های روزمره و محصولات مد، گسترش‌یافته است.

برند نایک با طراحی‌های مبتکرانه، تکنولوژی‌های پیشرفته و همچنین انجام تبلیغات قدرتمند، توانسته است در بازار جهانی موفقیت‌های چشمگیری را کسب کند و برای ورزشکاران و طرفداران ورزش‌ها، یکی از برندهای محبوب و مورد اعتماد باشد. برتری شرکت نایک به دلیل نوآوری در محصولات، توسعه محصول جدید، تبلیغات، نام تجاری و بازاریابی است.

برای مطالعه‌ی مقالات تخصصی مدیریت دانش به پایگاه دانش مراجعه فرمایید.

مدیریت دانش در شرکت نایک

مدیریت دانش در شرکت نایک (Nike) به مجموعه‌ای از فرآیندها، رویکردها و ابزارها اطلاق می‌شود که به‌منظور جمع‌آوری، سازمان‌دهی، ذخیره، به اشتراک‌گذاری و بهره‌برداری از دانش درون‌سازمانی ایجاد می‌شود. این اقدامات هدف دارند تا از تجربیات گذشته، اطلاعات فنی، مهارت‌ها، تجارب موفق و دانش‌های علمی بهینه استفاده کرده و به ایجاد تصمیمات بهتر، افزایش نوآوری، بهبود عملکرد و کسب مزیت رقابتی در بازار کمک کنند.

مدیریت دانش در شرکت‌های بزرگ و پیچیده مثل نایک اهمیت زیادی دارد؛ زیرا با داشتن تیم‌های متخصص و پراکنده در جهان، به اشتراک گذاشتن دانش، ایجاد هماهنگی و یکپارچگی و بهره‌وری بالا از اطلاعات و تجربیات افراد مختلف میسر می‌شود.

از مهم‌ترین نقاط قوت نایک در پیاده‌سازی مدیریت دانش، فرهنگ به اشتراک‌گذاری دانش است که منجر به توسعه محصول جدید، نوآوری، بازاریابی و زنجیره تامین یکپارچه در سطح شرکت می‌شود.

بااین‌حال این شرکت در زمینه دانش زنجیره تامین دچار نقاط ضعفی هست که عدم توانایی در انتقال و اشتراک دانش به کانال‌های خرده‌فروشی، مدیریت سوابق و کنترل ممیزی در زنجیره تامین خرده‌فروشی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف نایک در مدیریت دانش است.

پیاده‌سازی مدیریت دانش در نایک

هدف اصلی نایک از پیاده‌سازی مدیریت دانش پشتیبانی بهتر از محصولات جدید، معرفی و همچنین توسعه محصول جدیداست همچنین بهبود فرآیندهای مدیریت زنجیره است.

مدیریت دانش به نایک کمک کرده است تا از دانش داخلی خود بهره‌مند شده و باعث بهبود عملکرد، افزایش نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی در صنعت خود شود. این به‌نوعی مؤثرترین بهره‌برداری از منابع دانش سازمانی است که در طول زمان منجر به پیشرفت و پیشروی نایک در بازارهای جهانی شده است.

رویکردهای مدیریت دانش در نایک

در ادامه، به برخی از عوامل و رویکردهای مدیریت دانش در شرکت نایک اشاره خواهم کرد:

پلتفرم‌های اشتراک دانش: نایک از سیستم‌ها و پلتفرم‌های مدیریت دانش استفاده می‌کند که به کارکنان این امکان را می‌دهد تا دانش‌ها، تجارب و راهکارهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از دانش مشترک استفاده کنند. این پلتفرم‌ها می‌توانند ابزارهای مشارکتی مثل ویکی‌ها یا شبکه‌های اجتماعی داخل سازمانی باشند.

برای آشنایی با نرم‌افزار مدیریت دانش دانا کلیک فرمایید.

انجام پروژه‌ها و تیم‌های چند‌وظیفه‌ای: ایجاد تیم‌های چند‌وظیفه‌ای و انجام پروژه‌ها با ترکیب افراد با تخصص‌ها و مهارت‌های مختلف به اشتراک‌گذاری دانش بین بخش‌ها و تسهیل انتقال دانش تخصصی است.

ایجاد انگیزه برای به اشتراک گذاشتن دانش: تشویق کارکنان به اشتراک‌گذاری دانش‌ها و تجربیات خود از طریق ارزش‌گذاری این رفتارها و ایجاد انگیزه‌های مثبت ازجمله روش‌هایی است که منجر به ارتقاء مدیریت دانش در سازمان کمک کند.

ابزارها و تکنیک‌هایی برای پیاده‌سازی مدیریت دانش در  نایک

پلتفرم‌های مدیریت دانش: نایک برای پیاده‌سازی مدیریت دانش روی فناوری سرمایه‌گذاری زیادی کرده است، سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار مدیریت دانش برای زنجیره‌های تامین در ابتدا باعث سردرگمی بیشتر شد ولی پس از مدتی سیستم‌های انتقال دانش منجر به اشتراک دانش بهتر در شبکه خرده‌فروشان شد. سامانه مدیریت دانش مکانی برای ایجاد مدیریت یادگیری باتمام مجموعه‌های همکاری و شبکه‌های متخصص در سراسر نایک است. ساخت شبکه با استفاده از این رویکرد امکان مدیریت تغییر در سطح همکاری را فراهم می‌کند و از بزرگ‌ترین نقاط قوت نایک فرهنگ اشتراک دانش و انتشار آن در سراسر زنجیره تامین و شبکه‌های خرده‌فروشی است.

انجمن‌های خبرگی: این واقعیت که نایک به یک سازمان یادگیرنده تبدیل‌شده است به دلیلی وجود انجمن‌های خبرگی که در سراسر سازمان تشکیل‌شده است می‌توان اشاره کرد.

برای مطالعه‌ی نمونه‌های موفق مدیریت دانش به صفحه‌ی مورد مطالعاتی مراجعه فرمایید.

 

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + یازده =