بهترین روش‌های توسعه استراتژی مدیریت دانش

چه قصد شروع یک برنامه مدیریت دانش  برای سال 2024 را دارید و چه درحال‌توسعه و گسترش برنامه فعلی خود هستید، داشتن یک استراتژی مدیریت دانش دقیق بسیار مهم است. یک استراتژی و نقشه راه روشن و واضح تضمین می‌کند که تیم مدیریت دانش بر روی اهداف حمایت‌کننده از کسب‌وکار متمرکز می‌ماند. علاوه براین، استراتژی مدیریت دانش به جلب مشارکت سهامداران و به ایجاد همسویی و اعتبار برای تیم مدیریت دانش کمک می‌کند.

سازمان‌هایی که برنامه‌های مدیریت دانش پخته‌ و رشدیافته‌ای دارند، همیشه مسیر استراتژیک مشخصی را برای  پیاده‌سازی تمامی جوانب مدیریت دانش دنبال می‌کنند. برخورداری از یک همسویی استراتژیک، ارزش هریک از ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش را  بهبود بخشیده و مزایای مدیریت دانش را برای کسب‌وکار افزایش می‌دهد. تحقیقاتی که به‌تازگی توسط APQC  انجام گرفته، بهترین روش‌های توسعه استراتژی مدیریت دانش که در سازمان‌های پیشرو به کار گرفته می‌شوند را به ما نشان می‌دهند. این سازمان‌ها  استراتژی‌های مدیریت دانش خود را به پنج روش طراحی و پیاده‌سازی کرده و توسعه می‌دهند.

بهترین روش‌های توسعه استراتژی مدیریت دانش در سازمان کدامند؟

برای مطالعه‌ی مقالات تخصصی مدیریت دانش به پایگاه دانش مراجعه فرمایید.

1.از هدف‌های کوچک شروع کرده و روی یک نیاز یا چالش تجاری خاص تمرکز کنید

برای فهم بهترین روش‌های توسعه استراتژی مدیریت دانش باید به این نکتیه دقت کرد که مدیریت دانش یک سفر است، نه یک پروژه یا یک ابزار. سازمان‌های پیشرو برای پیاده‌سازی مدیریت دانش یک نیاز تجاری خاص را انتخاب کرده و سپس مشارکتی را با آن عملکرد هدف قرار می‌دهند. مرسر، یک سازمان خدمات تجاری و حرفه‌ای است که موفقیت مداوم خود را در دستیابی به سطح بالایی از بلوغ مدیریت دانش، مدیون استفاده از توسعه راه‌حل‌های چابک و پویا می‌داند. زمانی که این شرکت در سال 2022 به مایکروسافت 365 و شیرپوینت مهاجرت کرد، رویکرد چابکی را در مدیریت پروژه اتخاذ کرد. اکنون، آن‌ها از رویکردهای چابک در بخش‌های کوچک پیروی می‌کنند. این شرکت با ایجاد پیشرفت‌های تدریجی و جمع‌آوری منظم بازخوردها، سازگار شده‌ و اکنون با سرعت بیشتری به جلو حرکت می‌کنند.

درحالی‌که روش‌های آزمایشی و چابک در پیاده‌سازی فناوری مفید هستند، این رویکرد با قابلیت‌های  مدیریت دانش هسمویی دارد. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید جوامع عملی را برای رسیدگی به شکاف دانشی حیاتی مرتبط با یک عملکرد خاص راه‌اندازی کنید. با تمرکز بر یک کارکرد خاص به‌جای تمرکز بر کل دانش سازمان، شانس بیشتری برای در اثبات موفقیت‌آمیز مفاهیم، جمع‌آوری بازخوردهای قابل‌اجرا، توسعه قابلیت‌ها و موفقیت نهایی وجود دارد.

2.چشم‌انداز و اهداف مدیریت دانش را با استراتژی کلی کسب‌وکار هماهنگ کنید

هم‌راستایی ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش اثبات‌شده مانند جوامع عملی، تدوین درس‌های آموخته‌شده، ایجاد پایگاه دانش یا راه‌حل قوی مدیریت محتوا براساس نیازهای فوری کسب‌وکار، نقطه شروعی عالی و یکی از بهترین روش‌های توسعه استراتژی مدیریت دانش است. برنامه‌های مدیریت دانشی که با موفقیت تکامل‌یافته و توسعه پیدا می‌کنند، بر مقیاس‌سازی برای ابزارهای مدیریت دانش و به دنبال آن توسعه و سپس همسو کردن چشم‌انداز مدیریت دانش با اهداف تجاری سازمان و استراتژی کلی کسب‌وکار  بنا می‌شوند. این روش درنهایت به ایجاد برند مدیریت دانش که منعکس‌کننده چشم‌انداز سازمانی است کمک می‌کند. در شرکت داروسازی  Novartisتیم مدیریت دانش پیشنهادهایی را برای کسب‌وکار خود ارائه می‌دهد که با حل یک چالش خاص در تجارت شروع می‌شوند و نشان می‌دهد که مدیریت دانش در کدام نقاط با استراتژی آن‌ها هماهنگ شده و ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند. با تمرکز بر مشارکت و مشاوره در کسب‌وکار، کار تیم آن‌ها همچنان در حال گسترش است.

3.با ارزیبای عملکرد خود بدانید در کجا ایستاده‌اید

یکی از دلایل موفقیت سازمان‌های پیشرو درزمینه پیاده‌سازی مدیریت دانش این است که این سازمان‌ها به طور مداوم بلوغ مدیریت دانش خود را با استفاده از ابزارهایی مانند  ارزیابی قابلیت مدیریت دانش APQC و سایر معیارهای اندازه‌گیری و همچنین ازطریق سنجش پیشرفت در دستیابی به اهداف و اعتبارسنجی سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، ارزیابی می‌کنند. تحقیقات APQC نشان می‌دهد که سازمان‌هایی که به‌طور منظم برنامه‌های مدیریت دانش خود را ارزیابی و محک می‌زنند، نه‌تنها سطح بلوغ مدیریت دانش خود را بهبود می‌بخشند، بلکه در مورد همسویی مدیریت دانش با استراتژی کسب‌وکار و گسترش مدیریت دانش به حوزه‌های جدید در طول زمان، بهتر از همتایان خود عمل می‌کنند.

4.انعطاف‌پذیر بمانید و با تغییرات در کسب‌وکار سازگار شوید

APQC  دریافته است که برنامه‌های مدیریت دانش بالغ اولویت‌های خود را مرتباً مورد ارزیابی قرار داده و در آن‌ها تجدیدنظر می‌کنند تا استراتژی مدیریت دانش مطابق با کسب‌وکار تکامل یابد. این توانایی، مدیریت دانش را قادر می‌سازد تا در لحظه‌های اختلال در کسب‌وکار بهروش‌های گوناگونی مانند بهره‌گیری از فناوری جدید، رشد سریع، قطع زنجیره تأمین، عوامل محیطی و غیره به خلق ارزش ادامه بدهد.

سال 2023 برای بسیاری از سازمان‌هایی که هیجان به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد را داشتند، سالی چالش‌برانگیز بود. راهبردهای بازنشانی با نوآوری‌هایی مانند هوش مصنوعی از حال استثنا بودن خارج شده و در حال تبدیل شدن به یک قانون هستند. تحقیقات APQC نشان می‌دهد که اکثر تیم‌های مدیریت دانش در کمک به سازمان‌ها برای آماده‌سازی هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا می‌کنند، این کمک شامل توضیح موارد استفاده و آزمایش و پیاده‌سازی راه‌حل‌های هوش مصنوعی است که برای سازمان‌ها ارزش دارد. این اقدام یکی از بهترین روش‌های توسعه استراتژی مدیریت دانش در سازمان است.

5. به نیازهای جدیدی کسب‌وکار پاسخ دهید

درنهایت، سازمان‌های پیشرو تلاش‌های مدیریت دانش خود را با استفاده از فرصت‌های مشارکت‌ گسترش می‌دهند و با پاسخگویی به نیازهای تجاری جدید، از موفقیت‌های اولیه خود فراتر می‌روند. برای اکثر برنامه‌های مدیریت دانش بالغ و تکامل‌یافته، هدف نهایی دستیابی به یک برنامه‌سازمانی منسجم است که استانداردسازی را ترویج کرده و از مقیاس استفاده می‌کند. استفاده از چارچوب مدیریت دانش APQC  چارچوبی عالی برای بررسی پیشرفت برنامه مدیریت دانش شما در حین گسترش به سایر سطوح سازمانی است.

منبع:

https://www.apqc.org/blog/how-improve-your-knowledge-management-strategy

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =