از سیر تا پیاز نرم افزارهای مدیریت دانش

 

نرم‌افزار مدیریت دانش بستری است که کارکنان سازمان با استفاده از آن می‌توانند در چرخه مدیریت دانش مشارکت داشته باشند. به‌طور کلی نرم افزارهای مدیریت دانش باید بتوانند فرایند دانش شامل شناسایی دانش، خلق دانش، ذخیره‌سازی دانش، به اشتراک‌گذاری دانش و بکارگیری دانش را در سازمان بهینه کرده و در نهایت نقش موثری در ارزش‌آفرینی و بهبود بهره‌وری در کار داشته باشند.

آیا نرم‌افزار مدیریت دانش تمام فرایند مدیریت دانش است؟

برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات مدیریت دانش، به جای تمرکز بر ارائه راهکارهای اجرایی مدیریت دانش و خلق نتایج ارزشمند، صرفا به دنبال فروش نرم‌افزار مدیریت دانش هستند. معمولا هم به‌گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که استقرار این سامانه نرم افزاری، مشکلات مدیریت دانش سازمان شما را  در مدت زمان کوتاهی حل خواهد کرد. اما باید توجه داشت که هیچ راهکار میانبری برای پیاده‌سازی مدیریت دانش وجود ندارد؛ زیرا مدیریت دانش یک سیستم مدیریتی است که دارای اجزای بسیاری است که همه آن‌ها باید در جای خود قرار داشته باشند. مدیریت دانش بیش از فناوری نیاز به یک سیستم مدیریتی دارد. همانطور که استاندارد مدیریت دانش ISO 30401 به ما یادآوری می‌کند، این سیستم دارای عناصر زیادی است. برای مثال مدیریت دانش در یک سازمان باید چهار عامل زیر را پوشش دهد:

  • نقش‌ها و مسئولیت‌ها: نقش‌هایی مانند مدیران دانش و صاحبان دانش، سفیران دانش، دانشکاران و غیره
  • فرآیندها: فرآیندهای مدون برای پیاده‌سازی ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش و غیره
  • فناوری: سامانه مدیریت دانش و مجموعه‌ای از ابزارها مانند پورتال ها، ابزارهای همکاری، موتورهای جستجو، سیستم های مدیریت درس‌ آموخته.
  • حاکمیت: سازمان باید استراتژی و خط‌مشی مدیریت دانش، معیارها، مشوق‌ها، رویکردهای کلان اجرایی را مدون کند.

استاندارد مدیریت دانش به عنوان پنجمین توانمندساز،  فرهنگ مدیریت دانش را نیز اضافه می‌کند. این عامل تضمین می کند  که مدیریت دانش به صورت درست و منطقی در سازمان پیاده سازی شود. اما به طور کلی همه این عناصر پشتیبان یکدیگر هستند. معرفی یکی از آن‌ها (مثلاً نرم افزار مدیریت دانش) بدون پرداختن به دیگران فایده‌ای ندارد. همچنین بسیاری از نرم افزارهای پیشنهاد شده توسط برخی شرکت‌ها، تنها برخی از ویژگی‌های مورد نیاز را دارا هستند و این سیستم ها قابلیت اتکای بالایی ندارند. مثلا بسیاری از تجربیات سازمانی قابلیت تبدیل از حالت دانش پنهان به آشکار ئدر فرمت متن را ندارند و فقط از طریق گفتگو می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. در این صورت، سیستم نرم افزاری باید راهکاری برای اینگونه تجربیات هم داشته باشد.

چرا به نرم افزار مدیریت دانش نیاز داریم؟

یکی از پرطرفدارترین ابزارهای پیاده‌سازی مدیریت دانش، نرم‌افزار مدیریت دانش است. سامانه نرم‌افزاری مدیریت دانش بستری مناسب برای ارتقاء تعاملات دانشی در سازمان به شمار می‌آید.

سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار مدیریت دانش می‌تواند مزایای گسترده‌ای برای سازمان داشته باشد. مهم‌تر از همه، استفاده از نرم‌افزار می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی استفاده از اطلاعات و دانش در حال گردش در سازمان را بهبود بخشد. به دسترسی به اطلاعات درست در زمان مناسب کمک می‌کند و در نتیجه تصمیم‌گیری آگاهانه را ارتقا می‌دهد. دسترسی بیشتر به داده‌ها می‌تواند به حل سریع مشکل و تصمیم‌گیری کمک کند. سازمانی که بتواند تصمیمات سریع و دقیق بگیرد احتمالاً در صنعت خود رقابتی‌تر خواهد بود. علاوه بر این، می‌تواند نوآوری را در سازمان ارتقا دهد.

یکی دیگر از مزایای کلیدی نرم‌افزار مدیریت دانش، بهبود کارایی است. تیم‌ها اغلب زمان قابل‌توجهی را صرف جستجوی اطلاعات حیاتی می‌کنند. با متمرکز کردن تمام داده‌های ضروری، نرم‌افزار می‌تواند این زمان را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و به تیم‌ها اجازه می‌دهد بیشتر روی نقش‌های اصلی خود تمرکز کنند.

نرم افزار مدیریت دانش چیست؟

برای پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش در سازمان‌ و خلق ارزش از دانش آشکار و دانش پنهان، تکنیک‌ها و ابزارهای متنوعی وجود دارد. هر کدام از این تکنیک‌ها و ابزارها با هدف مشخصی پیاده‌سازی شده و منجر به بهبود فرایند مدیریت دانش و ارتقاء سطح بلوغ آن در سازمان می‌شوند. یکی از ابزارهای بسیار مهم و کلیدی در حوزه مدیریت دانش، نرم‌افزار مدیریت دانش است.

نرم‌افزار مدیریت دانش بستری است که کارکنان سازمان با استفاده از آن می‌توانند در چرخه مدیریت دانش مشارکت داشته باشند. به‌طور کلی نرم افزارهای مدیریت دانش باید بتوانند فرایند دانش شامل شناسایی دانش، خلق دانش، ذخیره‌سازی دانش، به اشتراک‌گذاری دانش و بکارگیری دانش را در سازمان بهینه کرده و در نهایت نقش موثری در ارزش‌آفرینی و بهبود بهره‌وری در کار داشته باشند.

چرا باید از نرم افزار مدیریت دانش استفاده کنیم؟

در تمامی مدل‌ها و چارچوب‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش، بعد «فناوری اطلاعات» به عنوان یکی از ارکان مهم شکل‌گیری مدیریت دانش مطرح شده است و هر سازمانی متناسب با سطح بلوغ مدیریت دانش خود باید از بستر نرم‌افزاری مناسب مدیریت دانش استفاده کند. این بدین معنا نیست که در قدم اول، پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش را با استقرار نرم افزار مدیریت دانش آغاز کنیم؛ بلکه باید در زمان مناسب و پس از ایجاد بسترهای اولیه مدیریت دانش در سازمان اقدام به تهیه نرم افزار مدیریت دانش کنیم.

به‌طور کلی سازمان‌ها با استقرار سامانه مدیریت دانش به دنبال محقق کردن اهداف زیر هستند:

  • ذخیره‌سازی و به‌اشتراک‌گذاری دانش آشکار و پنهان سازمانی
  • افزایش دسترس‌پذیری درس‌آموخته‌ها و امکان استفاده مجدد از دانش سازمانی
  • ایجاد بستری مناسب برای بهبود تعامل میان کارکنان و خلق دانش
  • یکپارچه‌سازی حوزه‌های دانشی سازمان و جلوگیری از دوباره‌کاری

باید توجه داشت که استقرار نرم‌افزار مدیریت دانش به تنهایی منجر به موفقیت در پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش نمی‌شود؛ چرا که نرم‌افزار یکی از ابزارهای مدیریت دانش است و برای اثربخشی باید راهکاری دیگری نیز در سازمان اجرایی شود.

زیرسامانه‌های نرم افزار مدیریت دانش و ارتباط آن با چرخه دانش

نرم‌افزارهای مدیریت دانش باید زیرسامانه‌ها و ماژول‌هایی داشته باشند تا از مراحل اصلی چرخه دانش شامل شناسایی دانش، خلق دانش، ذخیره‌سازی دانش، به اشتراک گذاری دانش و بکارگیری دانش پشتیبانی کنند. در ادامه نقش نرم‌افزار مدیریت دانش در هریک از مراحل چرخه دانش را مرور می‌کنیم:

  • شناسایی دانش: اولین مرحله از فرآیند مدیریت دانش شناسایی دانش است و هدف آن شناسایی شکاف‌های دانشی و انواع دانش مورد نیاز در سازمان است. شناسایی دانش به معنای یافتن دانش و یا استنباط و نتیجه‌گیری از دیگر اطلاعات و دانش‌ها است. دانشکاران سازمان باید بتوانند با مراجعه به نرم افزار مدیریت دانش به دانش موجود در سازمان دست یابند و شکاف‌های دانشی را شناسایی کنند.
  • خلق دانش: خلق دانش به معنی ایجاد دانش جدید در سازمان است. پایگاه دانش سازمانی با ارائه تجربیات و درس‌آموخته‌ها، بستر مناسبی را ایجاد می‌کند تا دانشکاران با استفاده از دانش‌های قبلی نسبت به خلق دانش جدید اقدام کنند. بدین ترتیب نرم افزار مدیریت دانش یکی پتانسیل‌های بالقوه سازمان در خلق دانش به حساب می‌آید.
  • ذخیره‌سازی دانش: یکی از مهم‌ترین کارکردهای نرم‌افزار مدیریت دانش کمک به بهبود ذخیره‌سازی دانش است. در این بخش دانش تولید شده در سازمان به نحوی که قابلیت دسترسی و بازیابی داشته باشد؛ جمع‌آوری، سازمان‌دهی، حفظ و نگهداری ‌می‌شود.
  • به اشتراک‌گذاری دانش: کلیدی‌ترین وظیفه نرم افزار مدیریت دانش ایجاد بستری برای تسهیم دانش در سازمان است. در این مرحله تبادل دانش به صورت مستمر شکل می‌گیرد و نرم‌افزار مدیریت دانش به عنوان یک ابزار تسهیلگر کمک می‌کند تا دانش آشکار و پنهان ثبت شده در سازمان منتشر شوند.
  • بکارگیری دانش: فرآیندی است که در آن استفاده مجدد از دانش تولید شده در سازمان توسط کارکنان و در راستای رسیدن به ارزش افزوده انجام می‌شود. نرم افزار مدیریت دانش این امکان را فراهم می‌کند تا دانشکاران سازمان به درس‌آموخته‌ها و تجربیات دسترسی داشته باشند و بتوانند در مواقع مورد نیاز از آن استفاده کنند.

 ویژگی‌‌های نرم‌افزار مدیریت دانش

بسیاری از سازمان‌ها برای پیاده‌سازی مدیریت دانش به دنبال انتخاب یک نرم‌افزار خوب مدیریت دانش هستند به همین دلیل توجه به برخی معیارها برای خریداری نرم‌افزار مدیریت دانش بسیار مهم است. برخی از این معیارها عبارتند از:

  • تکنولوژی به‌روز برنامه‌نویسی: با سرعت بسیار زیاد تغییرات در ابزارهای برنامه‌نویسی، بهتر است نرم‌افزاری را خریداری کنید که از تکنولوژی‌های به‌روز بهره‌برده است. با این کار سامانه شما قابلیت توسعه بیشتری خواهد داشت.
  • خدمات پشتیبانی: یکی از چالش‌های سازمان‌ها در استقرار نرم افزار مدیریت دانش، عدم دریافت خدمات پشتیبانی مناسب از توسعه دهنده نرم افزار است. به‌همین دلیل توجه به این نکته در انتخاب نرم افزار مدیریت دانش بسیار مهم است.
  • کاربرپسند بودن: با توجه به اینکه طیف گسترده‌‌ای از کارکنان سازمان با نرم‌افزار مدیریت دانش کار می‌کنند، کاربرپسند بودن یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب یک نرم‌افزار خوب مدیریت دانش به شمار می‌آید. هنگام خریداری نرم افزار مدیریت دانش به این نکته توجه داشته باشید که همکاران شما با هر سطح تحصیلات و آشنایی با سامانه‌های سازمانی باید بتوانند به راحتی از سامانه مدیریت دانش استفاده کنند. در غیر این صورت تمایلی برای مشارکت در مباحث دانشی نخواهند داشت
  • امکان ثبت و به اشتراک‌گذاری تجربیات و درس‌‌آموخته‌ها: یکی از ویژگی های ضروری یک نرم افزار دانش خوب این است که خودتان محتوای آن را ایجاد کنید. برخی ماژول‌های عملیاتی نرم افزار مدیریت دانش مانند ثبت درس آموخته‌ها و ثبت دانش‌های آشکار، پرسش و پاسخ سوالات به کارکنان این امکان را می‌دهند که محتوای خود را در یک محیط ساده ایجاد کنند. سازمان‌ها می‌توانند از محتوی تایید شده برای ایجاد یک بانک دانشی پاسخ به سولات متداول (FAQ) استفاده کنند و آن را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. نتیجه تحقیقات بیانگر این است که بیش از 67٪ مشتریان ترجیح می‌دهند از پایگاه دانش یک سازمان برای حل مشکل خود استفاده کنند تا اینکه با یک نماینده تماس بگیرند. این موضوع اهمیت وجود چنین پایگاه دانشی را بیش از پیش تبیین می‌کند.
  • امکان جستجوی برای کارکنان: هر نرم افزار مدیریت دانشی باید به سادگی امکان جستجوی محتوا را برای کارکنان فراهم کند تا دسترسی به دانش‌های سازمانی تسریع شود. جستجو بخش جدایی‌ناپذیر سیستم‌های مدیریت دانش است و کاربران بسیار زیادی از این بخش استفاده می‌کنند، به همین دلیل ماژول‌های مرتبط با این بخش باید کاربرپسند بوده و به راحتی قابل استفاده باشد. جستجوی محتوا در نرم‌‌‌افزار مدیریت دانش باید مبتنی بر کلمه کلیدی، هشتگ، درخت دانش، ساختار سازمانی و غیره انجام شود. علاوه بر این کاربران باید بتوانند برای پاسخ به سوالات مشتریان از این بخش استفاده کنند تا به درخواست‌های متنوع مشتریان در کمترین زمان ممکن پاسخ دهند.نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که به ازای هر 1٪ بهبود پاسخ درست به سوال مشتری در تماس اول، مراکز تماس شاهد 1٪ بهبود در میزان رضایت مشتری و 5٪ بهبود در رضایت کارکنان خواهند بود.
  • طبقه‌بندی و سطح دسترسی محتوا : یک نرم افزار مدیریت دانش خوب باید امکان طبقه‌بندی محتوا را بر اساس درخت دانش فراهم کند. به بیان دیگر کارکنان سازمان باید بتوانند هنگام ثبت یک تجربه، آن را در طبقه مورد نظر قرار دهند و در هنگام بازیابی آن به سرعت به همان طبقه دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، ایجاد سطح دسترسی نیز به عنوان یکی دیگر از ویژگی یک نرم افزار مدیریت دانش خوب به شمار می‌آید. سازمان باید بتواند برای کاربران مختلف سطح دسترسی ایجاد کرده و محتوای مورد نیاز هر کاربر را متناسب با سطح دسترسی تعریف شده در اختیار او قرار دهد.
  • ارائه دانش با هوش مصنوعی: جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر مورد توجه واقع شده است. بسیاری از سازمان‌هایی که از هوش مصنوعی در نرم افزار مدیریت دانش استفاده کنند اذعان دارند که «استفاده از جستجوی مبتنی بر هدف در کسب‌و‌کار به آن‌ها کمک می‌کند تا هزینه پشتیبانی از مشتری را کاهش دهند، تعداد کلیک را افزایش دهند و مشتری خود را راضی نگه دارند» قابلیت‌های هوش مصنوعی به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم در در روندهای مدیریت دانش مطرح است و بسیاری از سیستم‌های موفق دنیا از آن بهره می‌برند.
  • قابلیت سفارشی‌سازی :کاربران سیستم مدیریت دانش باید احساس کنند که این سامانه مختص سازمان آن‌ها طراحی شده است. به همین دلیل اگر سیستم مدیریت دانش را خودتان هم طراحی نکرده‌اید و به دنبال خرید یک نرم افزار مدیریت دانش هستید، حتما نرم افزاری را انتخاب کنید که قابلیت سفارشی‌سازی داشته باشد.  سفارشی سازی ویژگی‌هایی مانند تغییر طرح رنگ، آرم، تصاویر و غیره با توجه به نیازهای سازمان است. در برخی موارد ممکن است با توجه به فرایند مدیریت دانش سازمان خود نیاز به توسعه بخش‌هایی از نرم‌افزار داشته باشید.در این صورت سیستم شما باید قابلیت سفارشی‌سازی را داشته باشد، در غیر این صورت نرم افزار شما و به تبع آن نظام مدیریت دانش شما کارایی و اثربخشی لازم را نخواهد داشت.
  • ارتباط با سایر سیستم‌های سازمانی: ارتباط سیستم مدیریت دانش با سایر سیستم‌های سازمانی و یکپارچه‌سازی منابع دانشی در سازمان موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. به بیان دیگر یک نرم فزار مدیریت دانش خوب باید قابلیت اتصال با سایر سیستم‌های سازمانی را داشته باشد. برخی از این سیستم‌ها عبارت‌اند از سیستم پرسنلی،سیستم ارتباط با مشتری، سیستم مدیریت پروژه، سیستم تحقیق و توسعه، نظام پیشنهاها و غیره.
  • تعامل و همکاری: نرم‌افزارهای مدیریت دانش به کاربران امکان می‌دهند تا در محیطی تعاملی همکاری کنند. می‌توانند نظرات، ایده‌ها، تجربیات و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و در گفتگوها و بحث‌ها شرکت کنند.
  • تحلیل داده‌ها: برخی از نرم‌افزارهای مدیریت دانش امکان تحلیل داده‌ها و درک الگوهای موجود را فراهم می‌کنند. با استفاده از این قابلیت، سازمان‌ها می‌توانند از داده‌های خود برای اخذ تصمیمات بهتر و بهینه‌تر استفاده کنند.
  • مدیریت دسترسی: نرم‌افزارهای مدیریت دانش باید قابلیت مدیریت دسترسی به دانش را داشته باشد تا به کاربران مجوزهای مناسب برای دسترسی به اطلاعات داده شود. این شامل تعیین سطوح دسترسی، محدودیت‌های دسترسی و کنترل حقوق دسترسی می‌شود.
  • آمار و گزارش‌گیری: نرم‌افزار باید قابلیت تولید گزارش‌های مربوط به دانش را داشته باشد. این شامل آمار استفاده، پیشرفت کاربران، فعالیت‌های همکاری و سایر معیارهای کاربردی می‌شود.
  • امنیت و دسترسی کنترل شده: نرم‌افزارهای مدیریت دانش جدید اهمیت بالایی به امنیت و دسترسی کنترل شده به اطلاعات می‌دهند. این نرم‌افزارها قابلیت مدیریت سطوح دسترسی کاربران را فراهم می‌کنند تا بتوانند محتواها و داده‌ها را بر اساس نیازمندی‌های سازمان و سیاست‌های امنیتی تنظیم کنند. همچنین، قابلیت‌های رمزنگاری، پشتیبانی از احراز هویت دو عاملی Two-Factor Authentication و ضبط ورودی‌ها Audit Trailنیز در برخی از نرم‌افزارهای مدیریت دانش جدید وجود دارد. نرم‌افزار باید حفاظت از دانش سازمانی را از طریق مکانیزم‌های امنیتی مانند شناسایی و احراز هویت کاربران، کنترل دسترسی، رمزنگاری اطلاعات و پشتیبانی از استانداردهای امنیتی مختلف فراهم کند.
  • ارتباطات و اطلاع‌رسانی: نرم‌افزارهای مدیریت دانش جدید ارتباطات داخلی و اطلاع‌رسانی را بهبود می‌بخشند. این نرم‌افزارها ابزارهایی برای برقراری ارتباطات داخلی میان کاربران را فراهم می‌کنند، از جمله فروم‌ها، نشریات داخلی، چت آنلاین و اعلان‌ها. این قابلیت‌ها به کاربران امکان می‌دهد تا به روزرسانی‌ها، تغییرات و اخبار مربوط به دانش سازمانی را دریافت کنند و در ارتباط باشند.
  • یادگیری و آموزش: برخی از نرم‌افزارهای مدیریت دانش جدید ویژگی‌هایی برای یادگیری و آموزش فراهم می‌کنند. مثلاً، قابلیت‌های آموزش آنلاین، سامانه‌های آموزشی مبتنی بر ویدئو، آزمون‌ها و ارزیابی‌ها و تقویم آموزشی را شامل می‌شوند. این ویژگی‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا به صورت مستقل دانش خود را ارتقاء داده و به روز بمانند.
  • مدیریت گروه‌ها: ایجاد گروه‌ها و اختصاص دسترسی‌های مشترک به اعضای هر گروه، می‌تواند مدیریت دسترسی کاربران را سهل‌تر کند. با تعریف گروه‌ها، می‌توانید دسترسی‌ها را به صورت گروهی تنظیم کنید و در صورت نیاز به تغییرات، تنها کافی است تغییرات را در تنظیمات گروه انجام دهید.
  • شناسایی و احراز هویت کاربران: برای اطمینان از امنیت سیستم و مدیریت دسترسی، نیاز است که کاربران شناسایی شده و هویت آن‌ها تأیید شود. می‌توانید از مکانیزم‌های احراز هویت مانند نام کاربری و رمز عبور، احراز هویت دو عاملی (مانند تأیید اس ام اس یا توکنمی‌توانم تحت‌اللفظی ادامه دهم. با توجه به اینکه سوال شما نیازمند اطلاعات بیشتری درباره نرم‌افزار مدیریت دانش و محیط کار خاص شماست، ممکن است بهتر باشد با توسعه‌دهنده یا متخصصان ITداخلی تیم خود مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما راهنمایی دقیق‌تری در این زمینه ارائه دهند و به شما کمک کنند تا راه‌حل مناسبی برای مدیریت دسترسی کاربران در نرم‌افزار مدیریت دانش خود پیاده‌سازی کنید.
  • استخراج اطلاعات: نرم‌افزارهای مدیریت دانش قابلیت استخراج اطلاعات مفید از داده‌ها را دارند. با استفاده از الگوریتم‌ها و روش‌های مختلف، این نرم‌افزارها می‌توانند اطلاعات را از منابع مختلفی استخراج کنند و آن‌ها را به صورت سازماندهی شده و قابل استفاده در اختیار کاربران قرار دهند. به عنوان مثال، می‌توانند اطلاعات از متن‌ها، فایل‌ها، پایگاه‌ داده‌ها و منابع دیگر را استخراج کرده و به شکل متنی یا گرافیکی نمایش دهند.
  • پردازش زبان طبیعی: قابلیت پردازش زبان طبیعی Natural Language Processing – NLP در نرم‌افزارهای مدیریت دانش جدید وجود دارد. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا متون و سند‌ها را به صورت خودکار تحلیل کنند، الگوها و مفاهیم را استخراج کنند و اطلاعات مهم را از آن‌ها استخراج کنند. همچنین، قابلیت‌های  NLPمی‌توانند شامل تشخیص و تحلیل احساسات، تفسیر سوالات کاربر، خلاصه‌سازی متن و ترجمه ماشینی باشند.
  • داده‌کاوی: نرم‌افزارهای مدیریت دانش جدید می‌توانند قابلیت‌های داده‌کاوی را فراهم کنند. داده‌کاوی یعنی کشف الگوها، ارتباطات و اطلاعات مفید از داده‌ها با استفاده از روش‌های تحلیلیو آماری. این قابلیت‌ها می‌توانند شامل کشف قوانین دسته‌بندی، تحلیل خوشه‌بندی، تحلیل جریان داده و تکنیک‌های داده‌کاوی دیگر باشند.
  • یادگیری ماشین: نرم‌افزارهای مدیریت دانش می‌توانند قابلیت‌های یادگیری ماشین را نیز داشته باشند. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، این نرم‌افزارها می‌توانند از داده‌ها یاد بگیرند، مدل‌های پیش‌بینی بسازند و تصمیم‌گیری هوشمندانه را در مورد داده‌ها انجام دهند. به عنوان مثال، می‌توانند مدل‌های پیش‌بینی رفتار مشتری ساخته و بر اساس آن اقداماتی را در زمینه بهینه‌سازی تجربه مشتری انجام دهند.
  • الگوریتم‌های درخت تصمیم Decision Trees الگوریتم‌های درخت تصمیم، مدل‌های گرافیکی از تصمیمات بر اساس ویژگی‌های داده‌ها را ایجاد می‌کنند. مدل درخت تصمیم می‌تواند الگوها و قوانین قابل فهمی را از داده‌ها استخراج کند و در تصمیم‌گیری‌های آتی مورد استفاده قرار گیرد.
  • الگوریتم‌های نزدیک‌ترین همسایهk-Nearest Neighbors الگوریتم نزدیک‌ترین همسایه بر اساس شباهت داده‌ها به یکدیگر عمل می‌کند. با استفاده از این الگوریتم، می‌توان داده‌ها را به دسته‌های مشابه تقسیم کرده و بر اساس همسانی، پیش‌بینی‌ها و تصمیم‌ها را انجام داد.
  • شبکه‌های عصبی مصنوعیArtificial Neural Networks – ANN شبکه‌های عصبی مصنوعی الگوریتم‌هایی هستند که بر اساس ساختار شبکه‌ای از گره‌ها و ارتباطات بین آن‌ها عمل می‌کنند. این الگوریتم‌ها می‌توانند اطلاعات پیچیده و الگوهای پنهان در داده‌ها را تشخیص داده و پیش‌بینی‌های دقیقی ارائه کنند.
  • الگوریتم‌های خوشه‌بندی Clusteringالگوریتم های خوشه‌بندی به داده‌ها بر اساس شباهت‌ها و ویژگی‌های مشترک آن‌ها خوشه‌ها اختصاص می‌دهند. این الگوریتم‌ها می‌توانند الگوهای مخفی در داده‌ها را شناسایی کنند و داده‌های مشابه را در یک خوشه قرار دهند. این الگوریتم‌ها تنها چند نمونه از الگوریتم‌های استفاده شده در نرم‌افزارهای مدیریت دانش جدید هستند. همچنین، بسته به نوع و ماهیت داده‌ها و مسائل مدیریت دانش، الگوریتم‌های دیگری مانند الگوریتم‌های شبکه‌های عصبی کانولوشنال Convolutional Neural Networks – CNN برای پردازش تصویر و الگوریتم‌های مدل‌های زبانی Language Modelsبرای پردازش زبان نیز ممکن است استفاده شوند.

جمع بندی

موارد مطرح شده در این مقاله برخی ویژگی‌های ضروری برای طراحی و استقرار یک نرم افزار مدیریت دانش هستند. توجه داشته باشید که رعایت تمامی این نکات و حتی نکات بیشتر نیز به تنهایی نمی‌تواند منجر به موفقیت شما در پیاده‌سازی مدیریت دانش شود؛ چرا که نرم افزار مدیریت دانش تنها یک ابزار تسهیل‌گر است و باید در کنار استقرار آن اقدامات دیگری نیز در سازمان اجرایی شود.

گروه مشاوره مدیریت دانش دانا به عنوان شرکت‌ مشاور پیاده‌سازی مدیریت دانش در کشور با تسلط بر راهکارهای اجرایی مدیریت دانش و نه صرفا نگاه نرم‌افزاری به این حوزه، «نرم‌افزار مدیریت دانش دانا» را توسعه داده است. در طراحی نرم افزار مدیریت دانش دانا از به‌روزترین تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی دنیا استفاده شده است تا قابلیت توسعه‌پذیری مناسبی داشته باشد. برخی قابلیت‌های منحصر به فرد سامانه مدیریت دانش دانا مانند «اشتراک‌گذاری ویدیویی دانش»، «اشتراک‌گذاری صوتی دانش»، «اپلیکیشن تلفن همراه»، «امکان یکپارچه‌سازی با سایر سیستم‌های سازمانی نرم‌افزاری» و کاربردپسند بودن آن موجب شده تا سازمان‌های بزرگ کشور در فرایند پیاده‌سازی مدیریت دانش از آن استفاده کنند.

 

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 12 =