نرم‌افزار مدیریت دانش در Heineken

غول آبجوسازی Heineken اخیراً یک استراتژی تجاری دوساله را راه‌اندازی کرده است که بر ایجاد ذهنیت مصرف‌کننده در سراسر سازمان متمرکز است. برای حمایت از این امر، یک نرم‌افزار مدیریت دانش در Heineken را پیاده‌سازی کرده است تا کاربران در سراسر سازمان بتوانند به دانش کلیدی سازمان دسترسی داشته باشند و به اشتراک بگذارند.

این چندملیتی که به‌عنوان یک تجارت غیرمتمرکز با بیش از 90 شرکت در سراسر جهان فعالیت می‌کند، از فناوری Stravito برای به اشتراک گذاشتن دانش سازمانی از طریق یک پلتفرم داخلی، معروف به مدیریت دانش (KIM) استفاده می‌کند.

لالو لونا، رئیس جهانی استراتژی Heineke، می‌گوید که پلتفرم KIM دسترسی به اطلاعات را باز می‌کند و چابکی را افزایش می‌دهد و دسترسی سریع و مؤثر به دانش‌های کلیدی را برای کاربران داخلی آسان‌تر می‌کند.

این یک پلتفرم پیشرفته مدیریت دانش مبتنی بر فضای ابری است. این نه‌تنها یک مخزن زیبا و ساده است، بلکه بیش از آن نیز هست. این به ما کمک می‌کند تا تمام اطلاعات را متمرکز کنیم، اما ما فقط از آن برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده نمی‌کنیم. این یک پلتفرم کاربرپسند و شهودی است که به ما کمک می‌کند تا اطلاعات را یکپارچه کنیم و اهداف خود را محقق کنیم.

برای آشنایی با نرم‌افزار مدیریت دانش دانا کلیک فرمایید.

مدیریت تغییر

KIM اولین تلاش Heineken برای متمرکز کردن اطلاعات نیست. این شرکت دارای یک پلتفرم مدیریت دانش قدیمی بود که به مداخله دستی بیش‌ازحد نیاز داشت. لونا می‌گوید کارکنان استفاده از این فناوری را متوقف کردند زیرا رابط کاربری ضعیفی داشت و بسیار پیچیده بود. این شرکت چیزی ساده‌تر می‌خواست که منبعی واحد از دانش را برای افراد سراسر سازمان فراهم کند.

بخشی از این کار برانگیختن کنجکاوی کارکنان سازمان ازنظر درک نحوه استفاده از داده‌های ما است. البته این یک چالش بود، اما یکی از ارکان اصلی این تلاش، یافتن راهی ساده برای متمرکز کردن دانش مصرف‌کننده و شرکت در یک مکان بوده است.

ایده در اینجا این است که افراد در بازاریابی، فروش، مالی یا تدارکات می‌توانند از دانش برای اطلاع‌رسانی پروژه‌های خود استفاده کنند. یکی از دانش‌های کلیدی که از اجرای پلتفرم قدیمی، آموخته شد این بود که Heineken باید یک پلتفرم قوی باتجربه کاربری یکپارچه، ایجاد کند.

Stravito با مشورت سهامداران و طرف‌های ذینفع در سراسر شرکت، ازجمله تیم‌های داده و فناوری انتخاب شد.

 لونا توضیح می‌دهد: آن‌ها برای کمک به ما در درک الزامات Heineken ازنظر اتصال، امنیت و هر چیز دیگر بسیار مفید بودند؛ و سپس روند امتیازدهی و بحث دشوار نبود، اما بسیار سختگیرانه بود.

این پروژه از RFP تا اجرا شش ماه طول کشید و در مارس 2022 راه‌اندازی شد. لونا به یاد می‌آورد که با نام تجاری این پلتفرم به‌عنوان KIM، امید داشت که شخصیت دادن به پلتفرم در داخل هاینکن به کارکنان سازمان کمک کند تا فواید آن را سریع‌تر ببینند.

وقتی پلتفرمی را برند می‌کنید، پذیرش آن بیشتر می‌شود. وقتی کارکنان احساس می‌کنند که این یک ابزار خارجی نیست، بلکه یک ابزار Heineken است، در این صورت پذیرش آن آسان‌تر می‌شود. ما نامی می‌خواستیم که ماهیت پلتفرم را منعکس کند. ما نمی‌خواستیم آن را فقط به‌عنوان یک مخزن دانش شناسایی کنیم که می‌توانید به آنجا بروید و گزارشی را فقط پیدا کنید.

برای مطالعه‌ی مقالات تخصصی مدیریت دانش به پایگاه دانش مراجعه فرمایید.

بهره‌برداری از منافع

در 12 ماه اول پس از پخش زنده، لونا می‌گوید که KIM به 1300 کاربر رسیده است که 30 درصد از آن‌ها هر ماه وارد سیستم شده و از این پلتفرم استفاده می‌کنند. لونا می‌گوید این الگوهای استفاده فاصله بزرگی با سیستم‌های قدیمی گذشته دارند.

مدیران ارشد و مدیران سطح C ما از KIM استفاده می‌کنند و به اطلاعات دسترسی فوری دارند. این شگفت‌انگیز است که آن‌ها نیازی به صبر کردن یک یا دو روز ندارند. اگر روی چیزی کار می‌کنند، می‌توانند به دانش مرتبط دسترسی پیدا کنند؛ و ما بازخوردهای خوبی از کاربران دریافت می‌کنیم.

اکنون، هدف این است که اطمینان حاصل شود که فناوری Stravito تا حد امکان به‌طور کامل با سایر سیستم‌ها و خدمات دیجیتال در Heineken مرتبط است.

لونا می‌گوید: در یک کسب‌وکار، این پلتفرم در حال حاضر طیف وسیعی از مزایا را ارائه می‌دهد.

KIM اکنون عادی شده است. همه در سازمان آن را می‌شناسند. مثلاً اگر کاربری بخواهد اطلاعاتی را با شخصی به اشتراک بگذارد، به‌جای ارسال یک ایمیل سنتی، یک لینک به KIM ارسال می‌کند.

KIM همچنین داده‌هایی را در اختیار بازارهای پراکنده جهانی Heineken قرار می‌دهد. پیش‌ازاین، برخی از این واحدها ممکن بود بودجه لازم برای انجام تحقیقات را نداشته باشند. لونا خاطرنشان می‌کند که اکنون آن‌ها می‌توانند به‌سرعت، آسان و مقرون‌به‌صرفه به دانش دسترسی پیدا کنند.

کارکنان دریافته‌اند که تحقیقاتی در سراسر جهان وجود دارد که می‌تواند برای تیم‌های منطقه‌ای به‌عنوان بخشی از فرآیند نوآوری مفید باشد. این افراد می‌توانند از KIM استفاده کنند و به‌جای صرف هزینه برای تحقیقات جدید، فقط می‌توانند از دانش‌ها استفاده مجدد کنند.

لونا می‌گوید این طرح توسعه مداوم KIM و اطمینان از قرار گرفتن این پلتفرم در قلب اکوسیستم داده‌های Heineken است. یکی از اولویت‌های تیم او این است که به نحوه شروع بهره‌برداری از هوش مصنوعی مولد فکر کنند.

ما هزاران گزارش و هزاران مورد داریم که می‌تواند مفید باشد. با تعبیه هوش مصنوعی مولد، می‌توانیم تجربه بهتر و ساده‌تری ارائه دهیم و تیم‌ها قادر خواهند بود اطلاعات را به‌راحتی هضم کنند.

منبع:

https://diginomica.com/heineken-brews-democratic-knowledge-management

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =