مدیریت دانش در لنوو

لنوو یک شرکت فناوری چندملیتی چینی است که لوازم الکترونیکی مصرفی، رایانه‌های شخصی، نرم‌افزار، راه‌حل‌های تجاری و خدمات مرتبط را طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌کند. این شرکت در سال 1984 در پکن به‌عنوان Legend تأسیس و در سال 1988 در هنگ‌کنگ ثبت شد. این شرکت در رتبه 159 در Fortune Global 500 قرار دارد و 75000 نفر در سراسر جهان در لنوو مشغول به کار هستند. لنوو بر ارائه فناوری هوشمندتر برای همه و توسعه فناوری‌های در حال تغییر جهان که جامعه دیجیتال فراگیرتر، قابل‌اعتمادتر و پایدارتری را ایجاد می‌کند، متمرکز است.

لنوو چهارمین تولیدکننده بزرگ رایانه‌های شخصی و سریع‌ترین شرکت در حال رشد در بین پنج تولید‌کننده برتر رایانه‌های شخصی در جهان است. از سال 1997، این بیشترین سهم بازار داخلی چین را در اختیار دارد.

اهمیت مدیریت دانش برای شرکت لنوو

گروه لنوو مدیریت دانش را در اولویت اقدامات سیستمی خود قرار داده است و در سال 2003 واحد مدیریت دانش را برای برنامه‌ریزی و اجرای مدیریت دانش کل گروه ایجاد کرده است. این واحد نقش بسزایی بر موفقیت این سیستم در لنوو ایفا کرده و تاکنون استعدادهای زیادی را که با دانش و نرم‌افزار مدیریت دانش آشنا بودند به‌کار گرفته است. علاوه بر این یک “کمیته مدیریت دانش ” در سطح گروه نیز ایجاد شد و معاون مدیرعامل به‌عنوان مدیر ارشد دانش CKO در این کمیته شروع به فعالیت کرد. این کمیته دارای 30 تا 40 عضو از مدیرانی بود که در بخش‌های مختلف سازمان مسئولیت‌هایی را بر عهده داشتند. «کمیته مدیریت دانش» عمدتاً مسئولیت سیاستگذازی، کنترل و ممیزی دانش را بر عهده داشت.

شرکت لنوو یک سازمان خصوصی بزرگ است که تلفن‌ها و سایر دستگاه‌های رایانه‌ای را تولید می‌کند و آن‌ها را به توزیع‌کنندگان مختلفی عرضه می‌کند که آن‌ها نیز محصولات را به صاحبان فروشگاه‌های کوچک‌تر می‌فروشند. دراین‌بین مدیریت دانش نقش مهمی در بخش بازاریابی شرکت لنوو ایفا می‌کند. این سیستم در ابتدا به تولید اطلاعات در مورد روش‌های مختلف توزیع محصولات در بازار کمک می‌کند.

خلق دانش در حوزه بازاریابی و فروش لنوو با توزیع ایده‌های کارکنان اتفاق می‌افتد و سازمان می‌تواند از ایده تولیدشده برای بهبود خود استفاده کند و باهدف دستیابی به اهداف خود که عمدتاً کسب سود است، به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهد.

مدیران لنوو معتقد هستند که «سازمانی که مدیریت دانش را پیاده‌سازی می‌کند با کاهش دوباره‌کاری، بهره‌وری را افزایش می‌دهد». همچنین استفاده از تجربیات گذشته منجر بهبود کیفیت و پیگیری رفتارهای مشتری می‌شود که به‌نوبه خود کیفیت خدمات مشتری را افزایش می‌دهد.

واحد مدیریت دانش لنوو معتقد است که «برای پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش مراحل بسیار مهمی وجود دارد که باید دنبال شوند، برای شروع باید محرک‌های کلیدی کسب‌وکار که درآمد یا هزینه‌ها است را درک کرد، امکان همکاری بین کارکنان را فراهم کرد. یک سیستم مدیریت دانش موثر باید برای هرگونه مشارکت و ایده جدید ارزش قائل شده و از کارکنان قدردانی کند. درنهایت مدیریت دانش باید بتواند ابتکارات را به مراحل قابل مدیریت تقسیم کند. با انجام این کار، شناسایی بهترین شیوه‌ها برای سازمان امکان‌پذیر خواهد بود.»

دانش زمانی در سازمان ایجاد می‌شود که تمرین، همکاری، آموزش و تعامل منظم وجود داشته باشد، چراکه انواع مختلف دانش در یک بخش خاص به اشتراک گذاشته‌شده و تبدیل می‌شود. کسب دانش به دانشی اشاره دارد که یک شرکت سعی می‌کند از منابع خارجی خود به دست آورد. لنوو منابع مختلفی برای کسب دانش دارد، این منابع شامل دانش به‌دست‌آمده از مشتریان، تامین کنندگان، رقبا، شرکا و سایر تخصص‌های مربوط به ن سازمان است.

دانش به‌عنوان پایه‌ای مهم در کسب مزیت‌های رقابتی به‌شمار می‌آید، بنابراین شرکت لنوو ساختار مدیریت دانش مناسبی را ایجاد کرده که به‌نوبه خود سازمان را قادر می‌سازد از رقیبان خود پیشی بگیرد. ذخیره‌سازی دانش به‌عنوان الزام استراتژیک لنوو شناخته می‌شود و دانش باید به‌عنوان قدرت حفظ و نگهداری شود تا برای سازمان خلق ارزش کند.

یک مشکل رایج در صنعت فناوری اطلاعات، جابجایی مکرر کارکنان است. اگر فرد جدیدی مسئولیتی را بر عهده بگیرد و اگر دانش شغلی مربوطه را به ارث نبرده باشد، ناگزیر باید از صفر شروع کند و توانایی و کارایی شرکت دچار نوسان می‌شود. لنوو برای حفظ قابلیت‌های رو به رشد خود، بیش از دو دهه قبل این موضوع را درک کرد و پیاده‌سازی مدیریت دانش را در دستور کار خود قرار داد.

blank

مراحل پیاده‌سازی مدیریت دانش در لنوو

مدیریت دانش مبتنی بر فعالیت ” (ABKM) خط فکری اصلی در طول اجرای مدیریت دانش لنوو است. واحد مدیریت دانش شرکت لنوو مسیر کلی زیر را برای پیاده‌سازی مدیریت دانش طی کرده است:

  • اولین قدم، تعریف دانش است. لنوو پیوندها یا فعالیت‌های زیادی در جریان کسب‌وکار دارد، اولین گام این است که جریان کسب‌وکار شرکت را مرتب کنید، فعالیت‌های موجود در جریان را شناسایی کنید، دانش پنهان در پشت فعالیت‌های مختلف را پیدا کنید تا نقشه دانش را تشکیل دهید و دانش پنهان را آشکار کنید.
  • مرحله دوم انجام طبقه‌بندی کارآمد مبتنی بر دانش است. باید درنظر داشت که برخی حوزه‌های سازمانی اولویت بیشتری در فرایند مدیریت دانش دارند و برای سازمان ارزش بیشتری خلق می‌کنند، بنابراین باید بر این حوزه‌ها بیشتر تمرکز کرد.
  • مرحله سوم تشویق کارکنان به مشارکت است. به‌منظور ایجاد یک سیستم تشویقی برای، گروه لنوو مدیریت دانش را به‌عنوان شاخصی برای ارزیابی عملکرد کارکنان لحاظ می‌کند. علاوه بر این، بر اساس رتبه‌بندی برترین‌های مدیریت دانش، به کارکنانی که بیشترین سهم اشتراک دانش را داشته باشند، مشوق مادی مربوطه تعلق می‌گیرد.
  • blank

تکنیک‌ها و ابزارهای مدیریت دانش در شرکت لنوو

برای پیاده‌سازی مدیریت دانش شرکت لنوو از تکنیک‌ها و ابزارهای زیر استفاده می‌کند.

  • جمع‌آوری و سازمان‌دهی دانش

لنوو یک بخش جمع‌آوری اطلاعات ویژه در داخل شرکت راه‌اندازی کرده است. بخش مدیریت اطلاعات و توسعه کسب‌وکار دفتر مرکزی به‌طور جامع مسئولیت برنامه‌ریزی و پردازش اطلاعات را بر عهده‌دارند. لنوو عمدتاً از دو روش برای انتشار دانش و اطلاعات استفاده می‌کند – برگزاری جلسات و استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری

  • به اشتراک‌گذاری دانش

به‌منظور دستیابی به اشتراک دانش، از یک‌سو، کارمندان جدید از لحظه پیوستن به لنوو، آموزش‌هایی را در مورد مفهوم یادگیری تیمی دریافت می‌کنند که فضایی برای یادگیری تیمی ایجاد می‌کند و فرصت‌هایی را برای یادگیری تیمی فراهم می‌کند. از سوی دیگر، لنوو سیاست‌های تشویقی مربوطه را اتخاذ کرده است، مانند «سیستم سهامداری مشترک» که منافع کارکنان را با منافع شرکت ترکیب می‌کند، به‌طوری‌که کارکنان مایل به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه خود برای بهبود عملکرد سازمانی هستند؛ و به آرزوهای شخصی خود پی ببرند.

  • انتقال دانش

مهم‌ترین بستر انتقال دانش در لنوو نرم‌افزار مدیریت دانش است. این نرم‌افزار به افراد کمک می‌کند تا به نوآوری و ایجاد دانش جدید بپردازند. استفاده از نرم‌افزار در مدیریت دانش در لنوو به حفظ داده‌ها و انتقال اطلاعات در میان کارکنان کمک کرده است. به‌منظور تشویق انتقال دانش، لنوو به‌طور مرتب کارمندانی را که بیشترین دانش را ارائه می‌دهند انتخاب می‌کند و کسانی که دانش را یاد می‌گیرند و از آن استفاده می‌کنند را نیز تشویق می‌کند. این اطلاعات به‌صورت پویا در سیستم مدیریت دانش نمایش داده می‌شود. کارمندان منتخب پاداش‌های مربوطه را در پاداش‌های ارزیابی سه‌ماهه دریافت خواهند کرد.

  • نوآوری دانش

کاربرد دروس آموخته‌شده توسط کارکنان در حوزه‌های جدید جنبه مهمی از نوآوری دانش است. لنوو کارمندان را تشویق می‌کند تا اکتشافات جدید و برنامه‌های جدید خود را در نشریات داخلی خود منتشر کنند و فرهنگ‌سازمانی خوبی را شکل دهد که نوآوری دانش را تشویق می‌کند.

  • نقشه دانش

لنوو با جمع‌آوری اطلاعات متنوع توانسته دانش آشکار و دانش پنهان را در حوزه‌های کلیدی سازمان مشخص کند. نقشه دانش مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در لنوو است، چراکه اطلاعات جامعی را در اختیار مدیران و کارکنان قرار می‌دهد.

  • سیستم مدیریت و مشوق‌ها

سیستم مدیریت دانش لنوو شامل یک ابزار ارزیابی مشارکت دانش است. هنگامی‌که هر بخش از اطلاعات یا دانش استفاده می‌شود، کاربر باید یک امتیاز ارزیابی بگذارد. در یک بازه زمانی مشخص، شرکت امتیازات آن‌ها را در یک گزارش جمع‌آوری می‌کند و از برترین نفرات تقدیر می‌کند. به‌عنوان‌مثال، سیستم مدیریت دانش به‌صورت پویا 10 کارمند برتر را که در به اشتراک‌گذاری و به‌کارگیری دانش مشارکت داشتند و بهترین ارزیابی‌ها را دریافت کرده‌اند، نمایش می‌دهد. آن‌ها به‌عنوان “قهرمان دانش ” شناخته می‌شوند و در طول ارزیابی‌های فصلی پاداش‌های بیشتری دریافت می‌کنند.

blank

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =